Schotland 2018

In mei 2018 zijn we met zes man naar Schotland geweest! Acht dagen puur motorplezier! Geweldig weer, voor Schotse begrippen zelfs een hittegolf! Goed gezelschap en uiteraard geweldige wegen en een schitterende omgeving!

Met de nachtboot naar Newcastle, hoop stress bij een aantal van ons om de motor goed vast te krijgen op de boot maar uiteindelijk gelukt! Dus tijd voor een beloning in de vorm van een biertje!

De volgende ochtend om 9.00 uur kwamen we aan in een grijs en grauw Newcastle. Gelukkig geen voorbode voor de rest van de vakantie! Via het Kielder Forest Park en de Forth Bridge zijn we naar Birnam gereden voor de eerste overnachting in Schotland.

De volgende dag voerde de route ons door het geweldig mooie Cairngorms National Park om vervolgens via Inverness in Ullapool te eindigen. Tip van het jaar: de A835 van Inverness naar Ullapool! Werkelijk fantastische weg waar geen eind aan leek te komen! Volgens Jeremy Clarkson een van de mooiste wegen van Europa hoorden we later in het motel.

Vanuit Ullapool de dag daarop een geweldig mooie rondrit gedaan langs de westkust waarbij Gerard helaas al snel moest afhaken vanwege een versleten voorband. Dat akkefietje heeft hem helaas de hele dag gekost aangezien motor- en bandenzaken schaars zijn in Schotland. Zonde want de uitzichten op de ruige kust waren bijzonder spectaculair!

Op vrijdag zijn we vervolgens van Ullapool naar Kyle of Lochalsh gereden waarbij uiteraard Applecross niet mocht ontbreken. De dag daarop stond een kortere route op het programma; een rondrit over The Isle of Skye. Kwam goed uit, want als je in Schotland bent wil je natuurlijk wel een whiskeystokerij bezoeken. En laat er nou net eentje op Isle of Skye zitten: Talisker. Leuk om een keer gezien te hebben! Lekkere whiskey ook trouwens.

De zondag zijn we via het meer van Loch Ness en het veel kleinere maar onverwachts leuke Loch Leven naar Loch Lomond gereden. In Drymen stond ons laatste hotel van de reis. Voor de maandag stond een lange route binnendoor via Falkirk naar Newcastle op de planning. Leuk, maar omdat de boot niet wacht hebben we besloten vanaf The Falkirk Wheel in één ruk naar Newcastle te rijden.

Geweldige mooie week gehad! Volgend jaar gaan we het overdoen! Niet in Schotland maar in een omgeving met nog mooier weer, de Pyreneeën!

En mocht je trouwens interesse hebben in de routes die we gereden hebben, je kunt ze hier bekijken!

Net aangekomen in Schotland met de ferry op de achtergrond