Grand Tour – Franse Alpen

In september 2024 was het zover! Een Motorfreak Grand Tour door de Franse Alpen, op speciaal verzoek van Wout omdat zijn KTM er de vorige keer bij Annecy mee stopte. Wel een iets andere opzet dan in 2021, toen zijn we redelijk snel van de snelweg afgegaan al en vanaf de Elzas binnendoor gereden. Nu was het één dag snelweg en vervolgens binnendoor.

Vertrek was zaterdag 7 september, naar Malbuisson, zo’n 860 kilometer rijden. Vanaf daar hebben we een rondje Franse Alpen gedaan, tot de Cote d’Azur en weer terug! Ruw asfalt dus de pro-tip voor als je een keer die kant op gaat; nieuw setje banden eronder vlak voordat je gaat!

Dag 1 Malbuisson

Zaterdag 7 september

Eindpunt van dag 1 was Hôtel-Restaurant Le Lac in Malbuisson. Bewezen goed, we waren er in 2021 immers ook al! Motoren konden we naast het hotel stallen en eten en drinken was daar ook prima geregeld!

De route naar Malbuisson (ca. 860 kilometer snelweg) was niet zozeer leuk maar meer een investering voor wat komen ging; meer dan 2100 kilometer colletjes pakken!

Dag 2 Faverges

Zondag 8 september

Vanaf zondag hebben we een week lang geen snelweg meer gezien! De route ging van Malbuisson naar Faverges.

Nog geen grote bekende passen deze dag maar wel een mooie route. Vakkundig de drukte van Genève en Annecy omzeild en na 322 kilometer mooie kilometers kwamen we aan bij hotel de Geneve in Faverges. Motoren konden achter het hotel geparkeerd worden en ook hier was eten en drinken geen probleem!

Dag 3 Briançon

Maandag 9 september

291 kilometer stuurplezier over de Col de Méraillet, de Col de l’Iséran, Col du Télégraphe en de Col du Galibier!

We hebben overnacht in Hôtel Mont-Brison in Briançon. Eddy kwam wat later omdat hij dacht dat zijn Duc op diesel kon rijden. Bleek niet zo te zijn… Vakkundig opgelost door Eddy, Johan, en Gerard waardoor Eddy de reis gelukkig kon vervolgen.

Col de l’Iséran

De Col de l’Iseran is, als onderdeel van de departementale weg D902, met zijn 2.770 m de hoogste verharde bergpas van de Alpen en Europa. 

De Col is genoemd naar het gebied l’Iseran, dat op zijn beurt naar de rivier de Isère genoemd is. Deze rivier ontspringt beneden aan de col in Val-d’Isère.

Col du Galibier

De Col du Galibier is een bergpas in de Franse Alpen. Hij verbindt Saint-Michel-de-Maurienne en Briançon via de Col du Télégraphe in het noorden en de Col du Lautaret in het zuiden.

De pas is in de winter gesloten. De bergrug waar de Col du Galibier deel van uitmaakt vormt een verbinding tussen het Massif des Arves en Massif des Cerces.

Dag 4 Menton

Dinsdag 10 september

We zijn helemaal afgezakt naar de Côte d’Azur, naar Menton om precies te zijn!

Eén van de langere routes deze vakantie, 321 kilometer. Diverse prachtige passen gereden! De Col d’Izoard, de Col de Vars, de Col de la Bonette en de Col de Turini (bekend van de rally van Monte Carlo). Plan was om op het eind nog een rondje over het Monaco F1 circuit te doen maar gezien de hitte en de lange dag hebben we dat uiteindelijk maar niet gedaan.

Overnachten hebben we in  Hotel Menton Riviera gedaan.

COL DU TURINI

De Col du Turini maakt deel uit van de Route des Grandes Alpes. De pas is 44,9 km lang en loopt van Sospel naar Lucéram.

De weg is zeer uitdagend en bestaat uit een lange reeks haarspeldbochten die langs de zijkant van de bergen slingeren. Gelegen in de diepe dennenbossen boven Menton, is het uitgeroepen tot een van ’s werelds beste wegen en is het een technisch meesterwerk.

Elk jaar wordt hier een etappe van de beroemde rally van Monte Carlo gehouden. 

Dag 5 Barcelonette

Woensdag 11 september

What goes up must go down. Of eigenlijk andersom deze keer. Aangezien we ook weer een keer omhoog moeten zijn we deze dag weer een stukje naar het noorden gereden, naar Barcelonette, Hôtel du Cheval Blanc om precies te zijn.

Onderweg een aantal best wel aardige colletjes gereden; Col St. Jean, Col de Braus, Col de l’Orme, Col de la Couillole, en Col d’Allos.

312 kilometer bochtjes gereden vandaag. Kon minder!

Dag 6 Grenoble

Donderdag 12 september

Niet exact Grenoble, we zaten er een klein stukje naast, in Saint-Martin-d’Uriage. Van tevoren meer van verwacht, beetje te chic allemaal maar goed, we konden er eten en drinken en slapen:  Hotel Les Mésanges. Als je van de Franse keuken houdt overigens wel een aanrader.

De route van deze dag, niet te vergeten, 290 kilometer. O.a. de  Col Lebraut en de Alpe d’Huez

Alpe d’Huez

De Alpe d’Huez telt 21 haarspeldbochten. In elke bocht staat een bord met de vermelding van een of twee etappewinnaars op de Alpe d’Huez. Laten we hopen dat we niet teveel wielrenners zien als we er zijn!

De Alpe d’Huez telt 21 haarspeldbochten. In elke bocht staat een bord met de vermelding van een of twee etappewinnaars op de Alpe d’Huez. Laten we hopen dat we niet teveel wielrenners zien als we er zijn!

Dag 7 Aosta (Italië)

Vrijdag 13 september

De  Col du Glandon, de  Col de la Madeleine, in totaal 320 kilometer sturen! Dat kregen we voor de kiezen op de vrijdag!

Net als eerder deze week zijn we door Bourg-Saint-Maurice gereden, maar deze keer zijn we richting Italië gereden. Daar hebben we de Col de Petit Saint-Bernard nog even meegepakt! Lag al wat sneeuw wat achteraf een voorbode was voor de volgende dag.

Onze eindbestemming van deze dag was Hotel Miage in Aosta.

Dag 8 La Cluse et Mijoux

Zaterdag 14 september

De laatste echte route van de vakantie. Vanuit Aosta zijn we over de Col du Grand-Saint-Bernard gereden. De een was wat beter voorbereid dan de ander. Met -4 graden op de top van de col op een S1000RR, leren pak, thermokleding en zomerhandschoenen… Da’s geen goede voorbereiding kan ik uit eigen ervaring vertellen!

Maar we hebben het overleefd en na 326 kilometer was Auberge du château de Joux ons eindpunt van de dag.

Dag 9 Naar huis

Zondag 15 september

Aan alles komt een eind en zo ook aan onze Grand Tour door de Franse Alpen! De zondag was een noodzakelijke dag, helaas enkel snelweg gezien.

Combien ça coûte?

En wat heeft al dit moois nu eigenlijk gekost? Voor de overnachtingen moet je rekenen op 700 euro per persoon voor de hele week. Dat is inclusief ontbijt en exclusief verder eten en drinken. Niet niks maar krijg je een hoop motorplezier voor terug moet je maar denken!