Grand Tour – Franse Alpen

Het duurt nog even maar de voorpret is natuurlijk ook al mooi! In september gaan we weer een Motorfreak Grand Tour doen met z’n allen! Op speciaal verzoek van Wout gaan we deze keer weer naar de Franse Alpen! Iets andere opzet dan in 2021, toen zijn we redelijk snel van de snelweg afgegaan al en vanaf de Elzas binnendoor gereden. Nu is het één dag snelweg en dan binnendoor.

We vertrekken zaterdag 7 september naar Malbuisson, zo’n 860 kilometer rijden. Vanaf daar doen we een rondje Franse Alpen, tot de Cote d’Azur en weer terug! Ruw asfalt dus de pro-tip voor deze vakantie is, nieuw setje banden eronder vlak voordat we gaan!

Dag 1 Malbuisson

Zaterdag 7 september

Eindpunt van dag 1 is Hôtel-Restaurant Le Lac in Malbuisson. Bewezen goed, we waren er in 2021 immers ook al! We kunnen de motoren in de garage parkeren en eten en drinken kan daar ook prima!

De route naar Malbuisson (ca. 860 kilometer snelweg) is niet zozeer leuk maar meer een investering voor de komende week. Meer dan 2100 kilometer colletjes pakken!

Dag 2 Faverges

Zondag 8 september

Vanaf zondag zien we een week lang geen snelweg meer! We rijden van Malbuisson naar Faverges.

Nog geen grote bekende passen deze dag maar wel een mooie route. We rijden onder Genève en boven Annecy langs. Na 322 kilometer komen we aan bij hotel de Geneve in Faverges. Hier kunnen we de motoren achter het hotel parkeren. Eten en drinken is ook hier geen probleem!

Dag 3 Briançon

Maandag 9 september

291 kilometer stuurplezier over de Col de Méraillet, de Col de l’Iséran, Col du Télégraphe en de Col du Galibier!

We overnachten in Hôtel Mont-Brison in Briançon. Motoren kunnen we ook weer kwijt op de parkeerplaats van het hotel en ook hier is er eten en drinken in overvloed!

Col de l’Iséran

De Col de l’Iseran is, als onderdeel van de departementale weg D902, met zijn 2.770 m de hoogste verharde bergpas van de Alpen en Europa. 

De Col is genoemd naar het gebied l’Iseran, dat op zijn beurt naar de rivier de Isère genoemd is. Deze rivier ontspringt beneden aan de col in Val-d’Isère.

Col du Galibier

De Col du Galibier is een bergpas in de Franse Alpen. Hij verbindt Saint-Michel-de-Maurienne en Briançon via de Col du Télégraphe in het noorden en de Col du Lautaret in het zuiden.

De pas is in de winter gesloten. De bergrug waar de Col du Galibier deel van uitmaakt vormt een verbinding tussen het Massif des Arves en Massif des Cerces.

Dag 4 Menton

Dinsdag 10 september

We zakken helemaal af naar de Côte d’Azur, naar Menton om precies te zijn!

Eén van de langere routes deze vakantie, 321 kilometer. We komen over de Col d’Izoard, de Col de Vars, de Col de la Bonette en de Col de Turini (bekend van de rally van Monaco). Als toetje doen we nog een rondje over het Monaco F1 circuit.

Overnachten doen we in  Hotel Menton Riviera waar we de motoren in een afgesloten garage kunnen parkeren.

COL DU TURINI

De Col du Turini maakt deel uit van de Route des Grandes Alpes. De pas is 44,9 km lang en loopt van Sospel naar Lucéram.

De weg is zeer uitdagend en bestaat uit een lange reeks haarspeldbochten die langs de zijkant van de bergen slingeren. Gelegen in de diepe dennenbossen boven Menton, is het uitgeroepen tot een van ’s werelds beste wegen en is het een soort technisch meesterwerk.

Elk jaar wordt hier een etappe van de beroemde rally van Monaco gehouden. 

Dag 5 Barcelonette

Woensdag 11 september

Aangezien we ook weer een keer omhoog moeten gaan we vandaag weer een stukje naar het noorden, naar Barcelonette, Hôtel du Cheval Blanc om precies te zijn.

Onderweg komen we over een aantal best wel aardige colletjes; Col St. Jean, Col de Braus, Col de l’Orme, Col de la Couillole, en Col d’Allos.

En we rijden ook weer de Route des Gorges! 312 kilometer is de route deze dag, mooi dagje sturen!

Dag 6 Grenoble

Donderdag 12 september

Niet exact Grenoble, we zitten er een klein stukje naast, in Saint-Martin-d’Uriage. Leuk spa-dorpje met genoeg keus uit restaurants. Zwembroek mee want Hotel Les Mésanges heeft een buitenzwembad! En ook hier kunnen we de motoren uiteraard weer veilig parkeren!

De route van deze dag, ook niet onbelangrijk, 290 kilometer lang. We komen o.a. over de  Col Lebraut en de Alpe d’Huez

Alpe d’Huez

De Alpe d’Huez telt 21 haarspeldbochten. In elke bocht staat een bord met de vermelding van een of twee etappewinnaars op de Alpe d’Huez. Laten we hopen dat we niet teveel wielrenners zien als we er zijn!

De Alpe d’Huez telt 21 haarspeldbochten. In elke bocht staat een bord met de vermelding van een of twee etappewinnaars op de Alpe d’Huez. Laten we hopen dat we niet teveel wielrenners zien als we er zijn!

Dag 7 Les Houches

Vrijdag 13 september

Col du Glandon. Col de la Madeleine. Een stukje Italië en de Mont Blanc! Bijna 300 kilometer sturen, dat krijgen we voor de kiezen op de vrijdag! Kon minder!

We komen weer door Bourg-Saint-Maurice maar deze keer gaan we richting Italië, over de Col de Petit Saint-Bernard. Bekend stukje weg, in 2021 zijn we daar ook al geweest. Maar we gaan nu een stukje Italië in, binnendoor tot de Mont Blanc tunnel.

Eenmaal aan de andere kant rijden we door Chamonix om bij ons hotel in Les Houches aan te komen, hotel Les Campanules.

Dag 8 La Cluse et Mijoux

Zaterdag 14 september

De laatste route van de vakantie alweer, helaas… Maar niet getreurd, we pakken nog even de Col de la Colombiere mee vandaag! Verder uiteraard meer dan genoeg leuke stuurweggetjes om de vakantie mee af te sluiten! 

Na 326 kilometer is Auberge du château de Joux ons eindpunt van de dag. En zoals bij elk hotel kunnen we ook hier weer de motoren veilig parkeren en hoeven we niet te verhongeren!

Dag 9 Naar huis

Zondag 15 september

Aan alles komt een eind en zo ook aan onze Grand Tour door de Franse Alpen! De zondag zul je helaas enkel snelweg zien.

Combien ça coûte?

En wat kost al dit moois nu eigenlijk? Voor de overnachtingen moet je rekenen op 700 euro per persoon voor de hele week. Dat is inclusief ontbijt en exclusief verder eten en drinken. Niet niks maar krijg je een hoop motorplezier voor terug moet je maar denken!